Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 17 augusti 2012

Felval?

Bäst i test.
Igår var det "surströmmingspremiär" och jag skrev då att jag på lördag ska njuta av denna delikatess. När jag idag läser Tidningen Ångermanland så blir jag orolig då jag konstaterar att Kallax fileer som jag satsat på i år igen blev hjälplöst sämst i tidningens surströmmingstest. Oskars skulle jag satsat på i år enligt detta test. Hur ska detta sluta?Jag väljer att tro att det inte är så illa som det låter. Redan att äta surströmming betraktas av många som ett vågspel så jag tar risken. Det är ändå bara jag själv som drabbas om så är. Den ljuvliga doften skyler dessutom det mesta. Dessutom har jag alla härliga tillbehör att tillgå: Mandelpotatis (egenodlad), lök, tunnbröd,extralagrad Brännvinsost, kryddost, öl och snaps. Därtill brukar det alltid finnas en Västerbottenpaj som komplement. Bara genom att skriva dessa rader har jag stillat min oro.

Sämst i test.
















9 kommentarer:

  1. Hej! Jag skulle gärna vilja se lite mer detalierad hur ni äter detta surströmming...har aldrig provat men jag är lite sugen på att göra det. Vad har man till det och ska man äta det ute?( antar att det luktar lite...)
    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det var ett tag sen jag tittade in hos dig
    Hoppas allt är bra med dig och att du har haft en fin sommar

    Nej, surströmming är inget som jag tycker om

    mvh

    SvaraRadera
  3. KarlA: Om du söker på ordet "surströmming" på min blogg så kommer det säkert upp några tidigare inlägg där det framgår hur den ätes och vilka tillbehör som gäller. Tittar du in igen på söndag så får du se hur vi hade det den här gången.

    SvaraRadera
  4. zoega59: Välkommen åter. Sommaren? Jo, den har varit bra , om än si och så vädermässigt. Jag har full förståelse för den som inte tycker om surströmming. Den ska man nog vara uppväxt med för att gilla.

    SvaraRadera
  5. Vädret har nog varit likadant över hela landet. Dock har stockholm klarat sig från regn.

    Ha en trevlig kväll så hörs vi vid ett senare tillfälle

    mvh

    SvaraRadera
  6. nix - den får du ha för dig själv, jag lovar att jag inte är det minsta avundsjuk! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  7. Marina: Jag förstår dig. En bra helg till dig oxå.

    SvaraRadera
  8. Jag köper alltid Oskars. Började med det en gång, smakade bra och så har jag fortsatt.

    SvaraRadera
  9. Herta: Välkommen! Jag testar Oskars nästa gång.

    SvaraRadera