Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

lördag 15 augusti 2015

Årets familjekräftskiva

Igår var det dags för vår årliga kräftskiva med familjen. Perfekt väder för denna tilldragelse, men huvva så kallt det blev fram på natten. Kaffet och tårtan fick vi ta inomhus. Det här med fotandet blir som det blir vid dylika tillfällen eftersom det finns så mycket annat än kameran att koncentrera sig på. Några bildbevis bjuder jag ändå på.
En gång om året kommer detta fram.

Mycket bra. Vi hade en sort till, men den kom aldrig med på bild.

D och Alice tar emot Sara och Per.

Det är inte många gånger under en sommar  D
kan hittas stillasittande med en drink i handen.
En unik bild m a o.

Äntligen lyckades jag få med hela familjen på bild. Längst fram
Erik och Alice och fr. v. D, Marcus och Maria,
Per och Sara.

Lekar och tävlingar hör förstås kräftskivan till.

Marcus är tävlingsledare och har regelgenomgång.

Den perfekta platsen för en kräftskiva.

Mörkret smyger snabbt på i augustikvällen.

Var är alla gäster? Jo, ute vid mat- och dryckesborden och förser sig.

Dryckesbordet blev inte helt tömt.

Nelson var med ute hela kvällen.

Getingstorp inbäddat i mörker.

Tårta och kaffe fick intas inomhus då nattkylan rullade in.

Ett vackert kvarvarande minne av årets kräftskiva.

6 kommentarer:

  1. Vilket kalas! Hade det inte varit kräftor med i spelet så kunde lekarna mycket väl ha gjorts under midsommarafton. Vi valde förresten också "dina" Pandalus kräftor och de var verkligen godkända.

    Å vilka fina bilder du tog. Nattbilder har jag aldrig lyckats med, å då har jag gjort många ansträngningar. Visst är det härligt med digitalkamera/movil och en blogg - den perfekta dagboken, eller hur!!?

    Hur mår Sigge? Han fick väl smaska i sig kräftresterna eller...

    SvaraRadera
  2. Jag är själv nöjd med bilderna. Utan digitalkameran skulle det inte bli några foton för mig då jag som "enarmad" inte klarar av att manövrera så mycket. Håller helt med dig om den perfekta dagboken.
    Sigge mår bra. Han gillar inte kräftor. Inte heller räkor. Konstig katt, men sån är han.

    SvaraRadera
  3. Trevligt med familjen samlad och gott med kräftor! Kräftor och kantareller dreglar jag över i svenska bloggar just nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tids nog får du sätta tänderna i godsakerna.

      Radera
  4. Tänk att det redan är kräftskivedags. Jag vet mycket väl att det är mitten av augusti nu, men jag vill hålla kvar sommaren och ljuset lite till.
    Er kräftskiva ser i alla fall supertrevlig ut. Jag förstår att det är lite extra när hela familjen är samlad!
    PS. Jag hoppas att Sigges rehab går framåt med stormsteg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att vi ska ha sommaren kvar en tid till, ljuset kan vi nog inte göra något åt. Jag har redan lärt mig gills skymningen och mörkret.. Det är härligt med hela familjen samlad.
      PS Sigges rehab går jättebra.

      Radera