Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

torsdag 24 september 2015

PostNord - en långbänk?

Ännu en långbänk!
Det är väl risk att den här frågan kommer att dras i långbänk.
Jag har nu fått ett nytt svar svar beträffande de postförsändelser jag skrev om igår. Det svaret lyder:

Hej Steve,

Dessa försändelser är skickade som varubrev. De delas ut i din postlåda om de får plats, annars kommer de till postombud. Om försändelserna är skrymmande så kan brevbäraren välja att inte ta med de på rutten om de inte får plats i bilen med försändelserna, då går detta till ombud även fast de kanske skulle ha fått plats i din postlåda.

Med vänlig hälsning

xxxxxx
----------------------------
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås


Det är jag som valt att x:a namnet på den som svarat då jag inte vill hänga ut någon som bara gör det den är tillsagd att göra.

Svaret är i vart fall häpnadsväckande. Nu menar PostNord att försändelserna inte utdelats då de inte  fått plats i postbilen även fast de skulle kunnat få plats i min postlåda. Jag har aldrig sett någon postbil i våra trakter så fullastad som här antyds. Att hänvisa till en fullastad postbil  är enligt mitt förmenande kvalificerat nonsens.  

Det rör sig i nu aktuella  fall om varubrev som till sin storlek är max  40 x 22 x 3 cm med en vikt mellan 100 - 840 gram. Alltså på intet sätt skrymmande. Sådana paket får plats i postlådan, flera stycken samtidigt om så vore. Det har dock aldrig varit fråga om mera än en försändelse vid varje tillfälle. Som jämförelse till dessa mått så är ett A4-kuvert 32,5 x 23 cm.

Det är värt att upprepa att likadana varubrev som dessa alltid direktutdelades innan PostNord tog över verksamheten.

Ett av nu aktuella varubrevsexempel:
24,5 x 15,5 x 4 cm. Vikt 100 gram. 

På intet sätt skrymmande
Även om svaret till mig är avgivet av en funktion som benämns Kundservice så tror jag  att  PostNord tappat bort att vi privatpersoner oxå är kunder med allt vad det innebär av krav på bemötande, respekt och service.

Den här följetongen fortsätter förstås. Förbannat tråkigt tycker jag, men jag känner inte för att bara "böja mig".  Det är inte min första strid med en samhällsfunktion som gått vilse i sitt uppdrag och antagligen inte heller min sista.

PS
När jag t ex köper böcker från Adlibris så kommer nedanstående text upp när jag avslutar köpet. En text som antyder att direktutdelning är förstahandsalternativet. Fan tro´t.

Välj utlämningsställe

Tänk på att vi alltid försöker leverera direkt i din brevlåda i första hand


8 kommentarer:

  1. Låter som Catch 22. Det är bra att du inte ger dig, PostNords förklaringar är ett dåligt skämt!
    Bråka på du bara! Hoppas att du går segrande ur striden!
    Om du känner för det kan du ju ge dom lite "bad will" och tipsa tidningarna. Det brukar ju ha effekt ganska ofta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tids nog visar det sig vart och när detta slutar.

      Radera
  2. Kanske inte riktigt rätt att göra, men jag sitter här och nästan skrattar för jag håller så med dig! Vad är det som händer? Skickade ett viktigt, faktiskt, viktigt, jag har tom fotograferat det och porto som man satte på i affären osv, brev i måndags som 1:a klass brev och det postades innan posten/postnord whatever dom nu heter, hämtade försändelserna på ICA. Allt för att det säkert skulle komma fram på tisdag. Inrikes var det, inga konstigheter. Det har inte kommit fram ännu.......och inte går det att reklamera heller för vad har jag att sätta emot? Nästa gång ska jag be om kvittens och skriva ett riktigt avtal, tror jag. Ahhh, jag blir så trött på't! Förstår dig precis. Vi bor ju också på landet.
    Jag har en fajt med kommunen här också. Under sommaren tar man ut p-avgift i vår lilla stad. Men apparaturen fungerade inte i somras. Man kunde inte betala med "vanliga" pengar, kortfunktionen var ur spel, det enda som gick var SMS parkering. Men att betala via mobilräkningen fungerade inte heller utan vad som hände var att det kom en faktura från ett bolag som kommunen anlitat och där debiterade man 25 kr i faktureringsavgift! Jag struntar kanske i det, men alla våra turister som vår stad är helt beroende av.......långa köer var det varenda dag vid p-automaterna och folk gick därifrån och körde iväg. Men kommunen svar skall jag inte dra här, du kan säkert tänka dig!
    Det blev en lång harang det här, men när enkla saker försvåras för att man har haft en massa tjänstemän sittandes som har arbetat fram ett regelverk som inte är försvarbart då blir jag trött.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att jag mitt i eländet ändå kan bjuda på ett skratt.
      Vad gör man, när man står där och undrar vad som händer? Det finns ju inte så många postdistributörer att välja på så det är bara att svälja förtreten. Men, visst blir man trött på´t.
      Jag vet, kommuner brukar inte heller vara lätta att ha att göra med. Man kan ju inte bara "lägga sig platt" i alla lägen, men den energi man ändå har vill man ju gärna använda till nåt konstruktivt.

      Radera
  3. Å suck! Kämpa på! Vi följer utvecklingen på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag rapporterar när det händer nåt i någon riktning.

      Radera
  4. Ja, det är ingen stil på Postnord, tycker i och för sig det var dåligt innan också. Vi har två företag och med jämna mellanrum kommer det företagspaket. Dom kostar extra mot att de ska levereras till dörren oavsett storlek. Det kan till exempel vara reservdelar som mannen väntar på. Ytterst sällan delas de ut när de anlänt till orten utan blir liggande tills de samlat på sig fler ärenden åt vårt håll. Inte ovanligt att vi själva åker och hämtar för att verksamheten ska komma igång igen så snabbt som möjligt. Även om man inte är handikappad så tar det arbetstid att jaga försändelser som inte dyket upp när de ska och som man sen ändå får hämta själv.
    Stå på dig! Har du pratat med brevbäraren? Vad kan han ha för förklaring...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, posthanteringen har blivit allt sämre ända sedan den "gamla hederliga Postens" avveckling.
      Ibland när jag köpt varor har det levererats av andra företag, DHL t ex, och då har det alltid fungerat utmärkt, med leverans till dörren.

      Radera