Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

måndag 7 september 2015

Septembermåndag i glädjens tecken

Måndag i september och det utlovas en hel vecka med sol och uppehåll. Det gör mig glad. Extra glad blir jag då jag går nerför trappan och i hallen ser den vackra bukett D gjort av blommor som hon tagit in från trädgården.
I mitten på veckan ska jag glädja mig än mera. Då ska jag ta mig an gräsmattorna igen.

Den vita statyn t h om blommorna heter Devotion och
kommer från Skiathos där D och jag var i sep. 1999.
Härlig harmoni.

Buketten består av dahlia, malva, fjäderspirea och stäppsalvia.


Vacker.

Malvan i närbild.


13 kommentarer:

  1. Vilken fin och i mina ögon väldigt romantisk bukett. Vackert!

    Bra att kika in här och då få en väderrapport för hela veckan - en positiv sådan till och med. Då blir jag genast glad jag med:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Romantisk bukett, håller med dig. Det var väl därför jag blev extra glad när jag såg den.
      Så skönt att jag med ett enkelt inlägg kan sprida glädje till mina läsare.

      Radera
  2. Det här var onekligen ett upplyftande inlägg !! En ljuvlig bukett och den vita statyn så helt i min stil. En verkligt vacker liten hörna och golvet i trä förhöjer det hela. Älskar ju trä i alla dess former. Maken är duktig på att jobba med och skapa i trä så det bli säkerligen trägolv i vårt nästa boende. Hela vår byggnad på takterrassen är byggd i trä. Något malteserna ser lite ner på. Det ska vara sten vilket det varit under alla tider men förmodligen beror det på tradition och bristande kunskap. Tänk vad många trähus det finns i Sverige och de isolerar betydligt bättre än den maltesiska porösa honungsgula stenen man använder här. Men sen finns det ju ingen skog kvar här och därmed brist på trä. Nog om det ;-)

    Låter väldigt lovande med den glädjande väderprognosen. Håller mina tummar att den stämmer också ;-) Här känns det som vi har oväder på gång. Det är varmt, runt 30 grader, fuktigt och ett väldigt speciellt ljus vilket nästan ger en lite kuslig stämning. Vet ju hur vädergudarna kan ställa till det och plötsligt slå till med kraftiga vindar, blixt och dunder för att efter ett par timmar dra bort från ön.
    Ha en skön kväll i stugan !!

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillar inlägget.
    Jag älskar både trä och sten, men föredrar trähus. Det är särskilt härligt med riktigt kraftiga timmerstockar i väggarna, i något rum har vi dem delvis exponerade. Trä har som du skriver,en fantastisk förmåga att isolera. Stänger ute både vådlig kyla och överdådig hetta och behåller behaglig värme i väggarna. Dessutom, visst är det nåt visst med riktigt rejäla golvplankor.
    Väderprognosen för den kommande veckan verkar alla ovanligt överens om så det lutar åt en riktigt behaglig vecka.
    Hoppas att vädergudarna inte blir alltför grymma mot er där på ön. Ha de gott!

    SvaraRadera
  4. Härligt att sommarvärmen hänger kvar, men på morgnarna är det kallt fick jag känna av i morse. Var till att hämta fingervantar innan jag for iväg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kalla nätter är utlovade så vantarna kanske behövs tidiga mornar.

      Radera
  5. Mycket söt bukett! Härligt att få ta in lite trädgård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt att få ta in lite av sin trädgård. Det börjar väl bli en vsana även för dig nu.

      Radera
    2. Nä tyvärr inte än. Det finns inte så mycket att ta med in. Lite björnbär och plommon, och snart några äpplen till i alla fall en paj. Men inga blommor. Det ska jag göra något åt för framtida år!! =)

      Radera
    3. Lite björnbär och plommon, och snart några äpplen till en paj är inte dåligt så här första året med trädgård. Blommorna kommer säkert de med.

      Radera
    4. Lite björnbär och plommon, och snart några äpplen till en paj är inte dåligt så här första året med trädgård. Blommorna kommer säkert de med.

      Radera
  6. Skönt att vädergudarna börjar ta sitt förnuft till fånga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är dom grymma nattetid i stället, ner mot nollan redan. Men, vad gör det när jag just nu blickar ut mot en blå himmel med strålande sol.

      Radera