Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 14 augusti 2016

Årets familjekräftskiva

I  år kom vi ihåg att samla hela familjen på en bild.
Gårdagen familjekräftskiva blev som vanligt en höjdare även fast vädrets makter inte var nådiga. När Alice och Erik badat i poolen och de inledande lekarna skulle starta så öppnade sig himlen och regnet vräkte ner. Men,  sånt stoppar inte oss. Vi bänkade oss i växthuset och inledde med en frågesport som Alice förberett. Övriga lekar fick genomföras en bit in i kräftätandet när regnet behagade göra uppehåll. 
D hade lyckats synnerligen väl med kräftinköpen även i år. Dessutom hade hon gjort en absolut superb Västerbottenpaj som vi inledde med. Dryckerna var de som traditionen bjuder och när mörkret lagt sig så avslutade vi med kaffe och kolakakor.
Som väntat så ville Alice och Erik sova kvar på Getingstorp och då blev det förstås så. Det innebar att vi var fyra till frukost i morse. Trevligt och mysigt.
Vädret såg lovande ut
mitt på dagen.

Allt inbäddat i grönska och solsken.

Alice med pappa Marcus och Farmor.
Basse hänger oxå med.

Här kommer Sara och Per med Ville.
Här är dukat och förberett.
Jag älskar vårt växthus.

Där inne ska vi tillbringa kvällen.
Solförmörkelse.

Marcus instruerar Maria som har en ny kamera.
Vovvar och mattar i samspråk.
Alice poserar med sin idébok.
Erik bjuder på gymnastikuppvisning.
Erik i samspråk med Sigge.
Här kollas om korten blev bra.
Snart dags att gå till bords.

D dukar tillbehörsbordet.

Blå himmel och sol är snart ett minne blott

Dukat till fest.

Kräftorna smakade utmärkt.
Räkor som komplement.

Tillbehörsbordet.

Jag hade lyckan att få Alice till bordet.

Mysigt värre när mörkret sänker sig.
Det blev en sen tur med elmoppen ner till soptunnan 
Snart släcks den sista lampan.

Natti, natti!


20 kommentarer:

  1. Det låter som en supertrevlig kräftskiva, trots vädret! Vi har ätit lite kräftor hemma själva, bara för att det är så gott. Det kommer bli kräftskiva på bryggan också, som vi ska vara med på ifall Slovenien-resan inte blir av. Önskar en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tack vare växthuset så behöver vi aldrig rygga för vädret.
      Det blirhäftigt med kräftskiva på bryggan. Eller Slovenien, vad det nu blir. Ha de gott!

      Radera
  2. Jag har inte sett/tänkt på tidigare att växthuset är nocklöst. Snyggt! Har aldrig liknande.

    Vi hade kräftskiva i förrgår här i Spanien med Pandalus frysta kinesiska kräftor vi köpte i Sverige och tog med. Blev väldigt lyckat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man egendesignar sitt växthus så blir det inte likt alla andra.
      Kräftskiva i Spanien med kinesiska kräftor inköpta i Sverige efter semester i Serbien. Internationellt så det förslår.

      Radera
  3. Så trevligt ser det ut. Det måste varit en kanon kräftskiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. D u har så rätt, det var kanontrevligt.

      Radera
  4. Vilken helt underbar bildkavalkad från både Getingstorp och kräftskivan. Mest roligt tycker jag var bilden på hela familjen. På det fotot kunde jag konstatera (tror jag) att du inte hade dina fårskinnstofflor från Nya Zealand på fötterna;-)

    Tur att ni har växthuset så att vädret inte lyckades förstöra er kväll. Hade ni haft kräftskiva i Täby igår hade ni kunnat sitta ute. Idag var det dock betydligt svalare här.

    Marcus är mycket lik D å eftersom jag ser vissa likheter även mellan Sara och D så utgår jag iskallt ifrån att Sara är D:s dotter. Kul att alla verkar bo så nära er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är oxå extra nöjd med familjebilden. Visst har jag NZ-tofflorna på, kan inte ha andra skodon så det finns inga alternativ.
      Det finns inget oväder som rår på växthuset. Det är t o m extra mysigt att sitta där inne när regnet forsar ner längs taket.
      Du har helt rätt om Marcus och Sara. Visst är det härligt att ha familjen på nära håll.

      Radera
  5. Vädergudarna är inte nådiga när dom är på det humöret. Trots det verkar ni haft en superfin kväll. Kan det bli annat när hela familjen är me?. Växthuset som ni har är verkligen värt sin vikt i guld!

    SvaraRadera
  6. Du är så duktig att förmedla stämning och känslor. Jag småler när jag läser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Att få mina läsa att småle upplever jag som en extra bonus.

      Radera
  7. Oooops! Blogskolk idag hos dig. Lika ovanligt som hos mig;-)

    Så jag hade fel vad gäller dina skodon. Mindes fel helt enkelt, då jag trodde att dina Nya Zealändare var "slutna" vid tårna. De här såg ut som att de var "öppna". Sorry;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att kräftskiveinlägget var så trevligt så det fick ligga kvar i topp en dag till.

      Det må vara dig förlåtet att du inte har totalkoll på dina bloggkompisars fotbeklädnader. Du kan inte hålla reda på allt. Och mina NZ är slutna "all over".
      Ska nu fundera på dagens inlägg. Det blir nåt med blommor tror jag.

      Radera
  8. En underbar tradition med er familjekräftskiva - så mysigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en av hela familjen, varje år efterlängtad begivenhet.

      Radera
  9. Här var det gott om glada, festliga och roliga bilder, ingen brist på bloggfoder här inte :-) Ser helt underbart ut och det var såå länge sen jag åt kräftor. Ser hur gott ut som helst och vad trevligt ni hade där, för det syns verkligen på bilderna. En härlig dag att lägga i minnesarkivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna dagar får en särskilt framskjuten plats i minnesarkivet.

      Radera
  10. En helt fantastiskt bildserie måste jag säga! Förstår av både bilder och text att du/ni njöt fullt ut. Trots vädret. Bra gjort! Kräftorna ser makalöst saftiga och fina ut. Och som alltid underbart mysigt ut i växthuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du gillar bilderna som uppenbarligen oxå förmådde förmedla stämningen.

      Radera