Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 27 september 2016

Politiker ljuger

Bildresultat för politiker ljuger
"Sanningen" är ofta fylld av lögner vid närmare kontroll.
Att skriva om politik på bloggen brukar jag försöka undvika, men ibland dyker det upp nån intressant vinkling som jag inte kan undgå att hugga på. Så t ex ett påstående om att politiker, i detta fall Donald Trump och Hilary Clinton, ljuger som borstbindare.

Rubriken är knappast sensationell  då det inte är någon ovanlighet att politiker ljuger oss väljare rakt i ansiktet. I denna artikel ser jag att ljugarbeteendet nu dokumenterats i den amerikanska presidentvalskampanjen där Trump och Clinton uppges ljuga friskt. Detta om jag ska tro Politico magazine  som har faktakollat deras offentliga uttalanden. Trump uppges ljuga med 3 minuter och 15 sekunders mellanrum medan Clinton ljuger var 12:e minut.

Nej, jag har inte tittat på nattens debatt mellan Clinton och Trump och vet därför inte hur friskt det fabulerades där. De båda förutsågs dock bjuda på 17 lögner och en halvsanning under den 90 minuter långa debatten.

Det ljugs friskt även bland svenska politiker. Inte sällan förundras jag över tvärsäkra och häpnadsväckande påståenden som får passera oemotsagda i debatten. Påståenden som låter bekanta och lösryckta ur sitt ursprungliga sammanhang återanvänds för att gagna ibland dubiösa syften. Att sedan somliga av dessa påståenden redan faller på sin egen orimlighet  borde åtminstone medföra ett ifrågasättande.

Med detta sagt så kan jag konstatera att jag hade blivit en usel politiker.

12 kommentarer:

  1. Visst är det tragiskt att det är så (alltså inte att du skulle ha blivit en usel politiker), att det fabuleras så friskt inom politiken och att vi väljare får lyssna till detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det tragiskt. Ibland är lögnerna så flagranta att jag skäms/rodnar å den folkvaldes vägnar.

      Radera
  2. En allvarlig fråga du tar upp för när vi börjar tvivla på våra folkvalda så är det också ett hot mot vår demokrati. Nu är det inte riktigt lika illa här som i USA men vi följer efter, tyvärr.

    Trump rodnar inte ens när han påstår att kol är ren energi och att kineserna hittat på den globala uppvärmningen - sic! Min övertygelse är att det största hotet i framtiden är just klimatförändringarna, det har vetenskapen konstaterat många gånger. Med Trump som president i världens stormakt kommer vi aldrig någonsin att få stopp på växthuseffekten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, till Trumps lågvattennivå har politikerna här hemma ännu inte sänkt sig och vi får väl hoppas att det förblir så. Att förneka klimatförändringarna och ändå kunna bli USA:s president är bara obegripligt.

      Radera
  3. Politik är i mitt tycke inte det allra roligaste man kan blogga om men faktum är ju att den finns och påverkar vad som händer och sker runt om i världen.
    Är det verkligen bara Hillary och Donald det handlar om i det kommande valet blir jag faktiskt inte så lite mörkrädd.
    Den svenska politiken har jag helt tappat tron till vilket kanske beror på att jag är uppväxt med att Sverige skulle vara ett föregångsland oc varit med under åren med Palme vid makten. Då förstod jag inte så mycket, idag har jag nog blivit lite klokare och nu när jag bott 16 år utanför Sverige så ser jag på mitt hemland med helt andra ögon och det med ganska så kritiska sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA-företeelser orsakar många gånger mörkrädsla.
      Politiken har väsentligt förändrats genom åren. Ska vi oxå kalla det utveckling? Kan oxå delvis bero på att politiker idag allt mera blivit medvetet ett yrkes- och karriärval.
      Jag förstår att du ser på Sverige med andra ögon efter år utomlands. På gott och ont kan jag tro.

      Radera
  4. Man blir helt matt. Nattens debatt skall ha satt honom i underläge. Helt ofattbart att han en kandidat. Suck säger jag.
    Nej nu pratar vi om malabarspenat istället. VAd kul att ni skall prova den. Här hemma har jag den i alla fönster.
    När jag inte vet vad jag skall göra till middag - heter den här.
    Hoppas ni gillar den lika mycket som jag gör.
    Om ni odlar den inne i vinter så kan ni ta nya frön och skott till våren och ha i ert fina växthus. I mitt växthus blir den jättestor. Men när man gör bågar håller man den nere. Kanske man får klippa lite i den då och då men det är bara att sätta nya skott och ge bort. Min favorit växt som du förstår.
    Som du har märkt så är jag inte så aktiv på bloggen längre. Beror nog på att jag varit det i 9 år så jag behövde något nytt så det blev insta.
    Kram till er båda och lycka till med malabarspenaten.
    Lova och tala om vad ni tycker när ni kommit så långt.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Matt blir även jag när jag följer presidentvalskampanjen och f f a Trumps framfart. Att det bara är möjligt.
      Håller med dig att det är roligare att prata malabarspenat. Vilket härligt tillskott till vintermåltiderna.Tack för alla dina goda tips som jag vidarebefordrar till D.
      Jag har saknat dig på bloggen, men förstår ditt behov av förändring. Jag vet att D följer dig på Insta.
      Självklart får du veta hur vi lyckas med malabarspenaten. Ha de gott!

      Radera
  5. Brukar säga att lögn är en grundförutsättning för en politiker och borde ingå i hans cv respektive arbetsbeskrivning. Tyvärr är det så. Inte så illa här i Sverige än, vi brukar ju (som tur är) ligga lite efter de stora "pojkarna".

    Att få Trump som president i USA gör mig mörkrädd. Tänk dig lite "utspel" mellan honom och Putin. Å både Ryssland och USA ha kärnvapen. Nej, usch vill inte ens tänka tanken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bättre grund skulle jag nog vilja stå på. Men, somliga har lättare än andra att acceptera lögnen som nåt naturligt.
      Ibland är det bra att ligga lite efter.
      Mörkrädd, livrädd; Trump förorsakar alla typer av rädsla.

      Radera
  6. Jag litar inte på någon av de presidentkandidaterna, tyvärr. Lika goda kålsupare båda två, fast en är värre än den andra. Orkar inte riktigt engagera mej, kan ju ändå inte göra något åt det.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt ändå att inte alls engagera sig även om vi inte direkt kan påverka. Presidenten i USA är ändå någon som påverkar oss alla i hela världen.
      En bra dag till dig oxå!

      Radera