Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

tisdag 29 november 2016

Sinnesrorummet

Vårt Sinnesrorum är vad som i folkmun benämns vardagsrum. Där vistas vi som allra mest under vinterhalvåret. Då är det en speciell känsla att sitta där med en sprakande brasa och med blicken fäst på det mörker som råder där ute. Försjunkna i tankar, lyssnande till musik eller inbegripna i samtal. Av någon anledning har det ofta blivit så att vi avslutar veckan med att tillbringa söndagkvällen där. Igår inledde vi veckan genom att tillbringa måndagkvällen där. Känslan var som alltid behaglig och sinnesroskapande.
I Sinnesrorummet sitter vi ofta under vinterhalvåret.

Just nu har jag tre maffiga amaryllisar,
i ett arrangemang av D, mitt emot mig.

Och där ute råder mörker.
En härlig brasa skänker extra stämning.

12 kommentarer:

  1. Det ser verkligen rogivande ut!
    Förstår att nu njuter där! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nåt visst med platser som bara skänker harmoni.

      Radera
  2. Kan det bli bättre?. Jag slungas in i Astrid Lindgrens värld. Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bättre för oss i a f och lite som en sagovärld känns det ibland.

      Radera
  3. Här är verkligen vackert och otroligt harmoniskt. Förstår att du/ni njuter där. Å en brasa höjer ju alltid mysfaktorn några snäpp.

    PS. Förutom amaryllisarna ser jag inga ytterligare juldekorationer. Mycket bra tycker jag, då julutsmyckningar ju inte är speciellt rogivande för ögat;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harmoni är ordet.

      Visst julpyntar vi en hel del, men ändå med måtta. Blir det för mycket så skapar det mera oro än julro.

      Radera
  4. Ni har precis de fåtöljer som jag skulle vilja ha! De är jättefina. Min dröm är två öronlappsfåtöljer i ett bibliotek med en sprakande brasa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just dom här fåtöljerna är riktigt sköna och ska man njuta av en sprakande brasa så är det viktigt att man oxå sitter bra.

      Radera
  5. Oh, vad härligt det ser ut! Vilka vackra fåtöljer och så fina de är!
    Men det är nog kakelugnen som jag som utlandssvenska mest fastnar för. Så svenskt!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag kan förstå att det där typiskt svenska kan locka extra mycket för utlandssvenskar.
      Ha de gott!

      Radera
  6. Jag skulle kunna tänka mig att det är lika mysigt att avsluta dagen där, oavsett vad det står i almanackan.

    SvaraRadera