Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 28 juni 2017

Två månaders väntan

I slutet på april började D ge växthusdörrarna en uppfräschning. Vädret har allt sedan dess varit så nyckfullt så ommålningen av dörrarna har fått vänta tills nu när några dagars sol och uppehåll utlovas. Det är rätt trixigt att måla med linoljefärg ( guldockra 94 ). D ska göra tre strykningar med nån dags mellanrum och för varje strykning ska det vara olika mängd terpentin i färgen ( 40, 20 resp 10% ).
När jag väl pallrat mig ut så är 
D redan igång.

Halvvägs in i första strykningen.

Första strykningen klar.
Två strykningar till så är det klart. Överliggaren blir vit.
Snyggt blir det.

10 kommentarer:

  1. Oj Oj Oj så vackert :) Så fin omvårdnad dörrarna får :)

    www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det känns extra viktigt att ta väl hand om det gamla som bevarats. Växthuset har vi byggt av fönster och dörrar som satt i boningshuset vid förrförra sekelskiftet.

      Radera
  2. Riktigt snyggt! Och fint med lite färg mot allt det vita.

    Jag var i förrgår uppe och slängde sopor och där hade någon slängt en så otroligt vacker dörr med fint handtag och allt. Jisses så det kliade i fingrarna att släpa med dörren hem, använda som bord eller något. Men jag misstänker att herrarna i huset hade skrikit rakt ut då. Hehe! Men dörren var riktigt snygg och jag räknar med att den glädjer någon annan nu och att den inte har hamnat på sopstationen. Det är ju så det fungerar här - omedelbart återbruk.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker oxå att det blir en härlig kontras mellan det vita och guldockra.

    Jag förstår dig betr. den där dörren. Det är tråkigt när gamla vackra byggnads/inredningsdetaljer bara kastas på tippen. Bra ändå med ett utbrett omedelbart återbruk.

    SvaraRadera
  4. Men att så lite kan göra så mycket ! Fast lite var det kanske inte för D som utförde det förträffliga arbetet men resultatet så jättesnyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobb som D gör är alltid perfekt utförda. Det är lite av en konst i sig att kunna åstadkomma stor förändring av till synes liten insats. Till synes liten.

      Radera
  5. Hoppas att D hann klart idag med tanke på väderprognosen...

    En sak som jag inte riktigt förstår - är ju ingen gårdsägare precis - men varför valde ni brunt för dörren/ingången? Resten av växthuset är ju vitt, så jag tycker - rent estetiskt - att den bruna färgen är alldeles för hård, den skär sig nästan mot det vita. Sorry Steve, jag är yrkesskadad... Det där med färger är en grej som sitter i när man väl jobbat som grafisk formgivare i två decennier;-)

    SvaraRadera
  6. Idag är det dags för strykning nr 2 bara regnet håller sig borta.

    Färger är nog inget man ska diskutera med dig, du är ju formad av din profession har jag förstått och har dina bestämda färgpreferenser. Men ändå. För det första så är färgen inte brun, utan guldockra. Just guldockra och vår vita växthusfärg tycker jag kontrasterar så vackert. Växthuset kliver fram och får ett extra lyft med denna kombination. Att det sedan är linoljefärg i en gammal traditionell kulör är inte oviktigt då vårt växthus har sitt ursprung i det förrförra sekelskiftet. Jag tycker att det blir ännu vackrare med denna färgsättning.

    SvaraRadera
  7. Åh så fint det blir. Är färgen från Ottosons tro? Är torktiden lång mellan varje strykning?

    SvaraRadera
  8. Kul att du gillar färgen som kommer från Ovolin. D lät det gå c:a 36 timmar innan nästa strykning.

    SvaraRadera