Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 23 juli 2017

Närodlat


D:s wigwam blir allt ståtligare.
                                                                                                                             
Vid den här tiden så består våra måltider till huvuddelen av vad som växer i trädgården. Förutom att det smakar gott, helt annorlunda och mera än det som köps i matvaruaffären så är det en speciell känsla att veta vad som ligger på tallriken. Aldrig behöver jag fundera över under vilka förhållanden det odlats och skördats, hur lång tid det är sedan det skördades eller vilka tillsatser det innehåller. Jag kan bara äta och njuta.
D och Sigge ute på skörderunda.
Kanske funderar D på vad hon ska
laga till lunch.

Det blev en omelett på Bergaägg, parmesan och
från trädgården;  morötter, broccoli, chili, vitlök,
silverlök, sockerärter och persilja.
Bättre blir det inte. 

7 kommentarer:

  1. Förstår dig helt och hållet! Närodlat smakar bara bäst!!! Å den omeletten (minus morötterna) hade jag mera än gärna mumsat i mig. Dessutom är den rätten lagad på fem minuter, vilket passar mig utmärkt.
    Berga-äggen har jag faktiskt sett på vår lokala ICA. De verkar leverera ägen dit verkar det som. Ska satsa på dom nästa gång jag köper ägg. Köper annars närodlade, ekologiska ägg som kommer från Roslagen. (Å nej, jag är inte politiskt korrekt, utan jag minns hur ägg ska smaka...)

    PS. Fotboll då. Tur att vi inte tippade på jobbet. Hade aldrig i min vildaste fantasi trott att Portugal skulle slå Skottland. Å efter 6-0 segern mot Skottland trodde jag att England skulle köra över Spanien, vilket laet inte gjorde. Men ändå var jag aldrig orolig för England. Jag menar kortpassningsspel i all ära, men i det här spelet gäller det ju att göra mål. Å Spanien had två chanser liksom England. Å England förvaltade dom. Spanien var helt enkelt totalt ineffektivt. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att Bergaäggen finns i din butik. Ekologiska ägg från Roslagen låter oxå bra. Goda kan jag tro och dom har dessutom fraktats ännu kortare sträcka.
      När det gäller var mat kommer ifrån, vad den innehåller och hur långt den fraktas så känns det inte fel att vara "politiskt korrekt".

      PS Skottland gjorde i a f ett mål.
      England rivstartade verkligen mot Spanien. Det vore bra för den engelska fotbollsstoltheten om dom går hela vägen. Jag menar, Englands herrar misslyckas ju ständigt i mästerskap.
      Jag tycker att Spanien är det bollsäkraste laget i turneringen, men inte effektiva nog som du påpekar.

      Radera
  2. Speciell känsla ja det instämmer jag stolt i! Framför allt brukar jag fundera på hur långt vissa matvaror fraktas... Jag minns en gång då jag spårade semlor från supermaket på ön. Jag kom på det då jag stod i öns bageri mittemot!!! (Bevis/inlägget finns hos mig)
    Omelletten såg riktigt inbjudande ut liksom allt övrigt 🤗 D kan också stå ock känna sig nöjd med årets skörd kanske...

    www.nacka144.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tål att tänka på hur långt våra matvaror fraktats innan de hamnar i butiken.
      Omeletten var en ren njutning att inmundiga.
      D är mycket nöjd med årets skörd, med all rätt.

      Radera
  3. Den där tallriken var verkligen smaklig! Snyggt som alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. D är duktig på att skapa ögonfägnad.

      Radera
  4. Speciell känsla ja det instämmer jag stolt i! Framför allt brukar jag fundera på hur långt vissa matvaror fraktas... Jag minns en gång då jag spårade semlor från supermaket på ön. Jag kom på det då jag stod i öns bageri mittemot!!! (Bevis/inlägget finns hos mig)
    Omelletten såg riktigt inbjudande ut liksom allt övrigt 🤗 D kan också stå ock känna sig nöjd med årets skörd kanske...

    www.nacka144.se

    SvaraRadera