Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 14 juli 2017

Så här i semestertider

Så här i semestertider så poppar alltid en speciell dikt upp i mitt minne. Den heter "Ätte semestern" och är skriven av Nicke Sjödin, en lärare jag hade under min skoltid i Sollefteå på 60-talet. Kanske bör man som jag vara sprungen ur den ångermanländska myllan för att riktigt förstå vad han skriver. Jag läser i alla fall hans alster med stor behållning.




Jag hade Nicke Sjödin som lärare i bl. a. engelska och så här efteråt står det klart att mitt intresse för språk grundlades av att ha denne språkekvilibrist som lärare.



Ätte semestern

Dä har vorti farli modernt vä souvenirern nu om dan.
Ållt rat som skô påminn om
att käringa ha lura iväg en
dit man allri velle fära.

Man rôms ju snart int inni stugern sjålv.

Jäg vet inte
va mang e askfata
vi ha
som dä ä snäckern på.
Bävern ha jäg tå åll e materiala
full i kämmarborle.

Oppå väggklocka stå Åreskuta
å härpå toalettn
spela pappersrulln
Bayersk polska
då man riv åt säg pappere.

Häri fårsta stå´n stövelknekt
som föreställ
domkôrka i Köln
å jäg ha e par kortkalsonger
som dä stå Galdhöpiggen på.

Vi ha tillbringara
som ä ålldeles lik
slussa i Trollhättan
å på annvär handduk stå ä
"Tillhör Landstinget".

Man kom no allri ifrån
ä hänne vä souvenirern

Jag ge mig näcken på
att då den dan kom
ha dom brännä in
hävä fotää´n på kista:
"Minne för livet"

Å ä hänn rate
som kvadda ha lämne
ätte säg
inna dom lämne in,
dä kan vi nog sälje
åt na stockholmara.
Butelj från 90-talet.

8 kommentarer:

  1. Nu förstår jag lite bättre de som har svårt att läsa texter på värmländska ;)
    Visst är det härligt med de lärare man minns om som satt spår på ett positivt sätt. Det är väl så jag hoppas att det i alla fall finns några gamla elever som kommer ihåg mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en av dom som inte klarar att förstå värmländska. Texter kan jag klura ut om jag har gott om tid, men att förstå när värmländska pratas är svårare.

      Visst är det intressant detta med lärare man haft. Jag minns en lärare, Siri Åkerberg, från småskolan och Nicke Sjödin och några fåtal till från senare skolår. Dessa var enbart positiva minnen och jag kommer ihåg dom vid namn. Jag har oxå några enstaka negativa erfarenheter, men dom har jag glömt namnen på. Skolans/ lärarnas betydelse kan inte nog betonas och är helt avgörande för vår framtid.

      Radera
  2. Här var det ungefär hälften av orden som jag ärligt talat inte förstår, å då läste jag till och med högt... Och jag trodde att det bara var skånska, gotländska och värmländska som jag har svårt att förstå...

    Visst är det kul att det finns lärare som verkligen lyckas med att sätta sin "prägel" på sina elever och/eller inspirerar och väcker olika intressen hos eleverna.

    I mitt fall var det inte helt otippat min gympalärare som "satte sina spår" hos mig. Annars är jag också en "språkmänniska", och mina sämsta ämnen - även dessa inte helt otippade - var matte, biologi och kemi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt med olika dialekter, men ack så fascinerande.

      Det finns lärare och så finns det LÄRARE.

      Jag gillade inte biologi och kemi och inte heller fysik. Matte gick väl an.

      Radera
  3. Jag måste erkänna att detta var svårt att förstå... Men kul med de där lärarna som inspirerar! Jag tycker också att det är kul med språk och brukar ha hyfsad nordisk språkförståelse eftersom jag kan prata både skånska och isländska, men som sagt, detta var ändå svårt ...

    SvaraRadera
  4. De här lokala dialekterna ska man nog vara uppväxt med för att förstå,

    SvaraRadera
  5. Haha så kul! Läst den tre gånger nu och det mesta förstår jag men så klart inte allt.

    Lärare som inspirerar är så otroligt viktigt! För med inspirationen kommer också viljan att lära sig och då är det lättare att ta till sig och förstå. Inte för att jag var dålig på matte men jag önskar någon förklarat för mig då vad jag vet nu. Då kanske jag hade fattat vad jag skulle med radier och pi till i verkliga livet, inte bara som en uppgift i matteboken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar mina hemlandstoner. Man behöver nog läsa några gånger för att förstå lokala dialekter.
      Så bra du beskriver det där med lärarens uppgift och påverkan.

      Radera