Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

onsdag 30 augusti 2017

Vad är lyx?

Att äta en riktigt god måltid kan jag tycka är lyx. En riktig lyxmåltid behöver dock inte bestå av det allra dyraste och behöver heller inte ätas ute på restaurang. Igår bjöd D mig på en riktig lyxlunch på uteplatsen jämte glasverandan. Det var en svampomelett med en fräsch sallad. Omeletten var gjord på ägg från Berga och kantareller från skogen här intill. Kantareller som Farmor plockade med Erik och Alice häromdagen. Salladen innehöll enbart sånt som D odlat i vår trädgård.  Bl. a. min nya favorit djungelgurka.
Det här kallar jag lyx. Lägg märke till de läckra
små djungelgurkorna.

12 kommentarer:

  1. Visst är det lyx! Tänk att ni har hittat kantareller men ni har förmodligen fått mera nederbörd än vi. Jag vet inte vad djungelgurka är men jag gissar att det är den där mönstrade, vackra saken som ligger på tallriken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det den rikliga nederbörden på senaste tiden som lyckliggjort oss. Men, det gäller att vara snabbt på plats innan någon annan hunnit före. Vi hoppas så klart på mera.
      Djungelgurkorna är mycket riktigt de där små mönstrade rackarna. Både goda och vackra.

      Radera
  2. Vilka roliga små krabater till gurkor! Ser ut som små minivattenmeloner.

    Gu så gott med kantareller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djungelgurkorna är en trevlig ny bekantskap.
      Kantareller är en ren njutning.

      Radera
  3. Lyx på hög nivå skulle jag vilja kalla det. Både du och jag är ju lite bortskämda med att få maten tillagad av någon som verkligen tycker om att laga mat, duka fint och göra något extra även om det är en vanligt tisdag. Går ut och äter gör vi bara när vi känner att vi vill byta miljö, vill vi ha god mat då äter vi hemma. Extra lyxigt hos er som har så mycket egenodlat att ta av plus vad skogen har att erbjuda därhemma. Att gå i skogen och plocka svamp kan vi sakna ibland, då inte bara för just svampen skull utan även för känslan. Förresten har vi kvar ganska så mycket kantareller i frysen som vi plockade förra hösten. Eller minns jag fel nu, hahaa.. vi köpte dem ju på Hötorget i Stockholm. Nåja, svamp som svamp fast bara nästa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi det bra du och jag som har Kärleken som skämmer bort oss.
      Att gå i skogen/naturen är nåt av det där jag saknar allra mest efter min stroke.
      Hötorgskantareller är väl helt ok. Alla har ju inte en närliggande skog att plocka svamp i.

      Radera
  4. Djungelgurka? Har aldrig hört talas om. Det låter i alla fall gott. Jag kan inte annat än att hålla med. Den maten är LYX!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djungelgurkan är både god och vacker.

      Radera
  5. Det här ÄR vardagslyx!!! Det håller jag helt med dig om! Svampomelett, speciellt en gjord på kantisar är ju sååååå god. Tror jag satsar på den lyxen till helgen, även om grönsakerna inte är självodlade och kantisarna inte är självplockade.

    Djungelgurkorna ser coola ut - som zebror ungefär;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan vi skapa vår egen lyx.

      Zebragurkor? Ja, varför inte.

      Radera
  6. Håller helt med! En god och vällagad måltid på bra råvaror är lyx! Om allt kommer från närområdet blir det ännu lyxigare. En gammal kollega till mig sa en gång att "jag ser fram emot varje måltid dom en högtid". Det gör man hu ännu mer med sån här mat förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan instämma med din gamla kollega.

      Radera