Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

söndag 24 december 2017

Julaftonsmorgon på landet

Nu på morgonen fick vi oss en riktig överraskning. Ett helt oväntat besök. Sånt som bara händer om man bor på landet. Jag hoppas att D:s bilder av besöket blev bättre än mina som tyvärr blev helt misslyckade. Besöket var utomhus och avståndet blev för långt för min "klena" kamera.  Närmare presentation av besöket kommer i senare inlägg.

Som du ser på mina morgonbilder här nedan så behöver jag inte längre fundera över det där med en vit eller grön jul.
Ingen julgran i glasverandan i år,
men ändå juligt.
Adventsstakarna i växthuset och stjärnan i gäststugan
antyder juletid.
Här finns däremot inte mycket som ger en vink om
Julaftonsmorgon. 
GOD JUL! GOD JUL! GOD JUL! GOD JUL! GOD JUL! GOD JUL! GOD JUL! 


 


14 kommentarer:

  1. Hej Steve!
    Jag har inte haft möjlighet att vara så aktiv i Blogglandia senaste månaden. Man kan säga att jag stått i granris och hyacinter upp till öronen, men nu har jag läst ikapp en del. Din kommentar hos mig om att ni är på väg till lägenhet gjorde mig nästan illa berörd samtidigt beundrar jag er flexibilitet och annpassningsförmåga. Svårt, svårt. Vi är ju ändå vanemänniskor. Blir det månde en marklägenhet med liten uteplats eller närhet till grönområde att rulla ut i? Hoppas du fortsätter blogga i vilket fall.

    Din upprördhet över PostNord i inlägg längre ner delar jag till fullo. Det var verkligen bättre förr när det gäller postservice. Har senaste veckan jagat en rekommenderad försändelse i tre dagar och stått i telefonkö sammanlagt 2,5 timmar. Detta bara för att komma fram till kundtjänst. Så småningom efter ett antal turer till visar det sig att mitt köp hos PostNord med ett värde av 28000 kr saknar kollinr. Försändelsen som de skulle skicka som rekommenderad har bara fått ett ordernummer och är försvunnen (läs stulen). De ordnar dock min leverans, men letar nu efter en person med långa fingrar på kontoret.
    Jag känner hur pulsen ökar bara jag tänker på alla prövningar man utsatts för de senaste åren. Postsäckar längs vägen, ett antal leveranser placerade på en veranda hos en granne i byn och stor del av sorteringen sköter vi själva grannar och byar emellan. Räkningar försvinner. Listan kan göras lång. Sån skit slipper ni förmodligen när ni flyttar centralt i alla fall.

    Hoppas denna julen blir ett extra fint minne

    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Roligt att höra av dig igen. Tiden räcker inte till allt så då måste du förstås prioritera.
    Det här med flytt till lägenhet i stan sliter vi fortfarande med. Inte minst så här i juletider känns det svårt att lämna vårt älskade Getingstorp. Vi har hittills lyckats lösa transportproblematiken smidigt, med hjälp av barnen och snälla grannar som inte tvekar att erbjuda hjälp när dom fått vetskap om vår nya situation. Finns såns grannar i stan? Jag tvivlar. Nu siktar vi mot sommaren och att D då ska trappa ner på sina sysslor. Jag hjälper henne nu att göra en "INTE-GÖRA-LISTA". Mindre arbete och mera njutning är målsättningen. Tiden får utvisa hur vi väljer att göra, men så länge vi bor kvar här så ska vi göra det allra bästa av tillvaron. Nu närmast väntar vi ett dussintal familjemedlemmar på grötlunch, sedan blir det en stillsam julkväll med barn och barnbarn.

    Katastrofen Postnord ska i alla fall inte tvinga oss att flytta.

    Jag önskar dig/er en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  3. God Grön Jul:-)

    Hoppas grötlunchen var god. Å nu ser jag framemot det oväntade besöket - en älg, ett rådjur, en hjort... Spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grötlunchen var utmärkt. Just nu är det Kalle Anka som gäller. Besöket får du vänta på. En älg, ett rådjur eller en hjort hade inte varit oväntat så du är inte rätt ute.

      Radera
  4. Svar: Så jag är fel ute - okej då - en hare, en varg eller en räv då kanske. Kan inte fler djur som kan uppenbara sig på landet;-) Spännande!!!

    SvaraRadera
  5. Oj, var det en livs levande Tomte från Nordpolen med renar och tillbehör som hälsade på??
    Jul på landet ger en Bullerbykänsla. Så mysigt!
    God Fortsätt ning på julen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är på rätt spår. God fortsättning!

      Radera
  6. Vad vackert dekorerat i gäststuga som i växthus :)

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig julstämning! Vi skriver lite sent, men önskar God fortsättning och Gott Nytt år! Vår blogg ligger nere idag pga hackerattack, men vi hoppas att den repar sig snart,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, detsamma till er! Trots frånvaron av snö blev det julstämning, inte minst till följd av överraskningsbesöket på Julaftonsmorgonen som jag skrivit om senare. Hackerattack, så tråkigt.

      Radera