Jag risar, rosar och reflekterar över det mesta i tillvaron. Stort som smått, politik och sport, svenskt och utländskt, "i stan" och "på landet", mat och dryck. Å så LIVET förstås.

fredag 16 mars 2018

Nu h(v)änder det

Jag vaknar till en underbar morgon och känslan av att våren är på ingång är bara så påtaglig. Solen, ljuset och en skir blå himmel vilande över mig, vad mera kan jag begära. När jag öppnar fönstret och tar ett foto så tar jag samtidigt  ett djupt andetag av den friska krispiga luften  och fylls av en sån där obestämbar känsla av vällust. 
En underbar start på dagen.
Ute i trädgården skuttar två harar omkring och leker tafatt och  ger morgonen en extra skjuts av lekfullhet och glädje. Att jag står i det öppna fönstret och visslar på nån gammal slagdänga bryr dom sig inte ett dugg om. Dom skuttar glatt vidare och inpräntar vår i mitt sinne. Den 16 mars 2018 är inte bara en vanlig fredag.


14 kommentarer:

  1. Jag hoppas du har rätt Steve! Nu får våren sätta på ett extra kol för den är försenad i år. Du får tala om för den att nu är det dags!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Med gemensamma krafter så ser vi till att välkomna våren!

      Radera
  2. En helt underbar bild som uttrycker dina vårkänslor perfekt:-) Mina tankar gick i ungefär samma banor idag. Det gick faktiskt att sitta på balkongen i en hel timme idag. Ordentligt påpälsad såklart, men solen värmde trots att det var tre minusgrader ute. Äntligen verkar det (h)vända det nåt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du sitter väl där och tittar på din härliga kaktustermometer. Visst är det en härlig tid vi går till mötes.Bara 89 dagar till fotbolls-VM. Apropå din termometer och fotboll, hur tror du det går för Mexico i fotbolls-VM?

      Radera

      Radera
  3. Jag tror be stämt att det är någon som är väldigt ... asch nu hittar jag inte ordet ... romantisk, nostalgisk ... vad 17! POETISK! Det är vad du är!

    Vad tycker D om att hararna skuttar runt i trädgården? De brukar ställa till en del reda!

    Apropå harar och trädgård så kom jag att tänka på en sak. Där vi bodde senast i Sverige så var det på landet, åker utmed tomtgränsen och skogen kanske 50 meter bort. Bland det mest underbara och mest komiska jag sett var en hare som skuttade på åkern där säden växte hög. Det enda jag såg var öronen som skuttade upp och sedan ned och försvann, upp igen och ned ... Det var som en tecknad serie! Helt underbart!

    SvaraRadera
  4. Tack för de epiteten! Jag gillar att vara lite av varje av det du nämner även om jag tycker mig vara ( eller i a f varit) en sjutusan till karl. Oops! Det är väl ingen motsättning däri eller.....

    Både D och jag har fördragsamhet med våra skogsgrannar. Dom bidrar med mera glädje än oreda dom ställer till med.

    SvaraRadera
  5. Stund av lycka att ta vara på!
    Här passar jag på bubbelplasttältet i växthuset så snart solen tittar fram. Det blir snabbt för varmt för växter på vinterförvaring. Ett vårtecken så gott som något.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Ja, nu börjar det hända saker. Här blir det en något stillsammare växtsäsong i år.

      Radera
  6. Ja, nu börjar solstrålarna värma och våren känns närmare än förut - såå härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt. Precis vad vi behöver.

      Radera
  7. Jag fick nyss en video från sonen och han var inte alls nöjd med vädret! Han tyckte vi skulle packa ner lite värme i resväskan. Får se om det får plats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har vi strålande dagar och bara plusgrader i prognosen, men lite värme är det väl inte fel att ta med upp till höga nord.

      Radera
  8. Såg igår på ansiktsboka att det var tydligen 100 dagar kvar innan det gick mot mörkare tider igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörkare tider igen. Den tanken slår jag snabbt ifrån mig. Nu ska jag njuta av ljusare tider.

      Radera